دوربین مداربسته AHD
دوربین مدار بسته AHD چیست؟

دوربین مداربسته AHD یک استاندارد نظارت تصویری تلویزیونی با کیفیت بالا است که از کابل کواکسیال برای انتقال ویدئو HD از دوربین های مداربسته به DVR های AHD استفاده می کند. AHD از پروتوکل های ویدئویی HD 720p و 1080p پشتیبانی

می کند.

اساس کار دوربین مداربسته AHD

اساس کار تکنولوژی A H D بر پایه انتقال تصاویر دوربین های مداربسته بر مبنای سیستم های تلویزیونی دیجیتال (DTV) است. در این تکنولوژی، اطلاعات همچنان به صورت آنالوگ انتقال پیدا می کنند اما نوع کد گذاری آنها امکان انتقال اطلاعات با حجم بیشتر و در نتیجه گرفتن تصاویر با رزولوشن بالاتر را ایجاد می کند. کد گذاری دوربین توسط چیپ A H D TX انجام می شود . این چیپست اطلاعات دیجیتال را از دوربین دریافت کرده و آنها را به صورت A H D کد گذاری می کند. در سمت DVR نیز چیپست A H D RX اطلاعات کد گذاری شده را دریافت کرده و آنها را مجدد به صورت دیجیتال برای ضبط در خواهد آورد.

دوربین مداربسته AHD از چه کابلی استفاده می کند؟

انتقال تصویر دوربین مدار بسته AHD به DVR ها با استفاده از همان نوع کابل کواکسیال که برای دوربین های مداربسته آنالوگ سنتی استفاده میشد انجام می پذیرد ، معمولا این کابل ها کواکسیال RG59 یا RG58 است. یکی از مزایای استفاده از AHD در دوربین مداربسته HD-SDI (یکی دیگر از استانداردهای دوربین مداربسته HD برروی کابل کواکسیال) این است که کابل کواکسیال RG59 می تواند فاصله های زیادی را بدون از دست دادن تصویر اجرا کند. تا کنون در تجربه ما، نصب کنندگان می توانند به طور قابل اعتماد از کابل کواکسیال RG59 تا حداکثر فاصله 800 فوت برای دوربین های ای اچ دی استفاده کنند. دوربین های ای اچ دی همچنین می توانند از کابل UTP با  ویدیو بالن برای اجرای کابل تا 320 متری یا 960 فوت با CAT5 استفاده کنند.

AHD در مقابل 960H رزولوشن ویدئو

تصاویر زیر دوربین مداربسته آنالوگ با کیفیت 960h را در کنار دوربین مداربسته AHD با کیفیت تصویر 720p HD را نشان می دهد. تصاویر دوربین مداربسته 960h بر روی دستگاه ای اچ دی سامسونگ 4 کانال آنالوگ ذخیره شده. تصویر دوبین مداربسته AHD نیز توسط دستگاه آلباترون 8104N A4 بصورت HD 720p ذخیره شده.

دوربین مداربسته AHD
تصویر دوربین مداربسته آنالوگ
دوربین مداربسته AHD 720P
دوربین مداربسته AHD 720P
دوربین مداربسته AHD با کیفیت Full HD 1080p

کیفیت FULL HD 1080P در دوربین مداربسته AHD با توجه به لنز , پردازنده و سنسور تصویر دوربین یک رزولوشن مطلوب است . به طور معمول دوربین های ADH  با کیفیت 2 مگاپیکسل به بالا دارای کیفیت تصویر 1080P هستند و زاویه دید بالاتری نسبت به همنوعان خود در کیفیت HD دارند. دوربین مداربسته ای اچ دی در کیفیت های HD و FULL HD 1080P تفاوت قیمت زیادی نداشته و خرید دوربین های FULL HD با کیفیت های بالای 2 مگاپیکسل به صرفه تر است. در زیر نمونه تصویر دوربین مداربسته AHD FULL HD 1080P را با تصاویر قبل مقایسه کنید.

دوربین مداربسته AHD 1080P
دوربین مداربسته AHD 1080P
تفاوت دوربین AHD و IP

دوربین های مداربسته IP نسل پیشرفته ای از دوربین های مداربسته است و در انواع کیفیت تصویر ساخته می شود . دوربین های IP یا همان دوربین تحت شبکه در مقایسه با دوربین AHD و انواع تکمیل شده A H D مانند HDcvi و HDtvi دارای کیفیت تصویر به مراتب بهتر و بالاتری است. همچنین تصاویر آن بر روی بستر کابل شبکه منتقل شده و توسط دستگاه NVR ذخیره می گردد. اگر به مقایسه دوربین های مداربسته شبکه و دوربین AHD بپردازیم خواهیم دید دوربین های AHD دارای کاربری بسیار ساده تر, تنظیمات راحت تر و قیمت به مراتب مناسب تر نسبت به دوربین IP هستند.

 تفاوت دوربین های مداربسته AHD  با سیستم های HDTVI  و HDCVI

دوربین های HDTVI و HDCVI نوع بهینه شده تکنولوژی AHD هستند که در آنها توان انتقال تصویر در مسافت و عبور دیتاهای مکمل ( مانند سیگنال های صدا و سیگنال های کنترل دوربین گردان ) در آنها اصلاح شده.

تکنولوژی HDTVI  متعلق به شرکت هایک ویژن و تکنولوژِی HDCVI  متعلق به شرکت داهوا می باشد .

قیمت دوربین مداربسته AHD

اگر بخواهیم با یک دید وسیع و منصفانه به بازار سیستم های دوربین مداربسته در ایران بنگریم , دوربین مداربسته AHD و دستگاه های A H D جزو ارزانترین سیستم های نظارت تصویری به شمار می آیند.

کیفیت تصویر دوربین مداربسته

با توجه به کیفیت سیستم های AHD و قیمت آنها نتیجه می گیریم که فارغ از مارک و مدل بطور کلی انتخاب و خرید دوربین مداربسته AHD با کیفیت Full HD 1080p  بسیار به صرفه خواهد بود.

انواع دوربین AHD

اجزائ سیستم دوربین مداربسته اچ دی شامل تعدادی دوربین مداربسته , دستگاه ذخیره مرکزی , هارد و متعلقات نصب است .

دوربین های مداربسته AHD از لحاظ کیفیت تصویر و وضوح  به سه دسته زیر تقسیم می شوند:

  • دوربین مداربسته AHD 960h
  • دوربین مداربسته  AHD 720p HD
  • دوربین مداربسته AHD 1080p HD

و از لحاظ بدنه و شکل ظاهری نیز به انواع زیر تقسیم خواهند شد:

  • دوربین های AHD دام
  • دوربین های AHD بالت
  • دوربین های AHD چرخشی PTZ

دوربین مداربسته AHD را می توان به ده ها دسته بندی دیگر از نظر دید در شب, زاویه دید , لنز , پردازنده , نرخ فشرده سازی H.26X و . . . نیز تقسیم بندی نمود .

تکنولوژی های تکمیلی AHD :

دوربین های مداربسته AHD در کنار توانایی تصویری بالا و قیمت بسیار مناسب خود معایبی نیز داشتند . یکی از عیب های بزرگ سیستم انتقال تصویر دوربین ای اچ دی حد اکثر مسافت برای انتقال تصویر بر روی کابل کواکسیال بود . دوربین های مدار بسته ای اچ دی در بهترین حالت تصویر را در طول  کابل تا 300 متر منتقل می کردند . از این رو تولید کنندگان برتر سیستم های  دوربین مداربسته مانند داهوا و هایک ویژن , سامسونگ وتیاندی بر آن شدند تا با اصلاح ساختار دوربین مدار بسته A H D بتوانند این نواقص را برطرف کنند. داهوا سیستم AHD را به روش خود بهیینه کرد و نام HDCVI  را بر روی آن قرار داد . کمپانی هایک ویژن نیز به اصلاح ساختار انتقال تصویر در A H D پرداخت و آن را HDTVI  نامید . در اصل تکنولوژی ها و دوربین های HDCVI و HDTVI بر ایده AHD استوار هستند و تکمیل تر شده اند.

ای اچ دی

نصب دوربین مداربسته AHD:

اگر محل شما از قبل مجهز به سیستم دوربین مداربسته آنالوگ بوده و قصد دارید مکان خود را به سیستم دوربین مداربسته AHD مجهز کنید کار چندان دشواری در پیش ندارید, فقط دوربین های قبلی را باز کنید و دوربین مداربسته AHD را نصب نمایید.

AHD CAMERA PLAN

سیستم کاری و کابل کشی دوربین های AHD مانند نسل قبلی خود یعنی سیستم های حفاظتی انالوگ است. برای هر دوربین یک کابل کواکسیال از انواع RG59 یا RG58 و یک کابل تغزیه 12 ولت یا 220 ولت قرار داده می شود و دوربین ها بوسیله کابل کواکسیال به دستگاه رکوردر AHD متصل می شوند.

لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره و دریافت استعلام قیمت با کارشناسان ما تماس بگیرید .